Handtekening legaliseren

Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, dan kunt u die laten legaliseren. U ondertekent dan het document waar een gemeenteambtenaar bij is. Met een stempel op het document bevestigen wij dat het uw handtekening is.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:

  • Op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd.
  • Als u uw toestemming ergens voor geeft. Bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland.
  • Als u een erfenis in het buitenland wilt regelen.

Let op: we legaliseren alleen uw handtekening, niet de inhoud van het document.

Legalisatie van een handtekening moet u zelf doen. U kunt dit niet door iemand anders laten doen.

  • Maak een afspraak.
  • U komt persoonlijk naar uw afspraak in het gemeentehuis met het document waarop u uw handtekening gaat plaatsen.
  • U moet in het bijzijn van de medewerker aan de balie uw handtekening zetten.
  • De medewerker vergelijkt die met de handtekening op uw paspoort of identiteitskaart.
  • De medewerker bevestigt met een stempel dat dit dezelfde handtekening is als die op uw paspoort of identiteitskaart staat.
  • Door legalisatie verklaren wij dat het uw handtekening is.

Nodig bij uw afspraak

  • Het document waarvoor u een legalisatie van uw handtekening nodig heeft.
  • Uw pinpas. U betaalt direct bij de aanvraag.
  • Een geldig identiteitsbewijs.

€ 11,50