Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

Van harte gefeliciteerd met uw plannen om te gaan trouwen of om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Wilt u dit in Barendrecht doen? Meld dan eerst uw voorgenomen huwelijk of partnerschap bij ons. Deze melding is in de plaats gekomen van de vroegere ondertrouw.

  • U bent allebei 18 jaar of ouder.
  • U bent allebei niet getrouwd en u heeft geen geregistreerd partnerschap met iemand anders.
  • U bent geen directe familie van elkaar. Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan mag niet met een vader, moeder, zoon, dochter, kleinkind, opa, oma, (half)broer of (half)zus. Het mag wel met een familielid zoals een oom, tante, neef of nicht.
  • Uw getuigen zijn 18 jaar of ouder.
  • U staat niet onder curatele. Is dit wel het geval, dan moet de curator of kantonrechter toestemming geven.

Vul samen met uw partner het meldingsformulier in. Bij het invullen heeft u nodig:

  • DigiD inloggegevens van beide partners.
  • Gescande geldige legitimatiebewijzen van beide partners.
  • Namen van de ouders van u en uw partner (namen voluit). Informatie over uw ouders en eventuele eerdere huwelijken vindt u op MijnOverheid.nl. Log in met uw DigiD en bekijk deze informatie via ‘Persoonlijke gegevens’, ‘Basisregistratie Personen’ en ‘Familie’.
  • De datum en de gegevens van de locatie.
  • Gegevens van uw getuigen: BSN, (geslachts)namen voluit, adresgegevens, geboortedatum en geboorteplaats (minimaal 2, maximaal 4 getuigen).
    • Let op! Komen uw getuigen uit het buitenland? Dan kunt u uw melding niet online doen. Stuur dan een e-mail naar burgerlijkestand@barendrecht.nl en vraag of zij het meldingsformulier naar u mailen.
  • Namen van 2 trouwambtenaren van uw voorkeur.
  • Eventueel de gegevens van eerdere huwelijken of geregistreerde partnerschappen (namen voluit, data en plaats van voltrekking en ontbinding).
  • Als meldingsformulier B voor jullie start, heeft u ook de gegevens van uw verblijfsrecht en de gegevens van uw kind(eren) nodig.

De partner moet de aanvraag bevestigen. Volg de volgende stappen:

  • Het meldingsformulier is ingevuld en verzonden
  • De partner ontvangt een e-mail. In deze e-mail wordt gevraagd of de partner de aanvraag wil bevestigen. Een link naar het loket voor de bevestiging staat in deze e-mail. Klik op de link ‘het loket’.
  • De partner logt in met DigiD.
  • Hierna opent het loket ‘Mijn dossiers’.
  • Ga vervolgens naar ‘Openstaande verzoeken’ en klik hierop.
  • Het bevestigingsformulier opent. Hier bevestigt de partner de aanvraag en klikt vervolgens op de knop ‘Indienen’.
  • De hoofdaanvrager ontvangt een e-mail dat de partner de aanvraag heeft bevestigd.
  • De gemeente kan de aanvraag nu in behandeling nemen.

U kunt al een melding doen vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Doe uw melding uiterlijk 4 weken voor de datum.

Let op: wilt u op een andere locatie trouwen of een partnerschap aangaan dan het gemeentehuis of de Watertoren? Vraag dan eerst aan uw trouwlocatie of uw voorkeursdatum en tijdstip nog beschikbaar zijn. Vul daarna pas het meldingsformulier in.

We controleren of uw voorkeursdatum beschikbaar is. Is dit het geval, dan krijgt u binnen 3 weken na uw melding een bevestigingsbrief en factuur van ons.

We bellen u als uw voorkeursdatum niet meer beschikbaar is.

Uw (voorkeurs-)ambtenaar neemt 4 weken voor het huwelijk of partnerschap contact met u op. Bij een gratis ceremonie neemt de ambtenaar geen contact met u op.

Gemeentehuis of aangewezen locatie

Gemeentehuis

  • Gemeentehuis, maandag tot en met vrijdag (zaterdag niet mogelijk) tussen 09.00 tot 17.00 uur: € 440,40

Aangewezen locatie

  • Aangewezen locatie, maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 tot 17.00 uur: € 572,50
  • Aangewezen locatie, zaterdag tussen 09.00 tot 17.00 uur: € 798,30

Locatie naar keuze

  • Locatie naar keuze, maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 tot 17.00 uur: € 785,00
  • Locatie naar keuze, maandag tot en met vrijdag tussen 17.30 en 23.00 uur: € 798,30
  • Locatie naar keuze, zaterdag tussen 09.00 tot 17.00 uur: € 798,30
  • Locatie naar keuze, zaterdag tussen 17.30 en 23.00 uur: € 798,30

De kosten zijn inclusief trouwboekje of partnerschapsboekje.

Het is niet mogelijk om op officiële feestdagen te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

Eventueel bijkomende kosten:
  • voor huwelijken en partnerschappen op een locatie naar keuze gelden andere tarieven.
  • de kosten van de locatie zelf.
  • wijzigen van trouwlocatie, datum en/of tijd: € 46,20
  • annulering: € 82,60
    • Let op: u kunt annuleren tot het voorbereidingsgesprek met de trouwambtenaar. Als u na het gesprek met de trouwambtenaar annuleert, betaalt u het volledige tarief.

Aangewezen locatie

In Barendrecht zijn verschillende aangewezen locaties om te trouwen. Bekijk het overzicht onder het kopje: ‘Welke trouwlocaties zijn er?’

Locatie naar keuze

Voor trouwen of partnerschap aangaan op een locatie naar keuze (eenmalig aangewezen als trouwlocatie) gelden andere bedragen. Kijk hiervoor op de pagina Trouwlocatie naar keuze.

Trouwen en geregistreerd partnerschap zijn samenlevingsvormen die op elkaar lijken. Er zijn wel een paar verschillen. Lees meer over de verschillen op de website van de Rijksoverheid.

Trouwen in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden?

Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, geldt automatisch de beperkte gemeenschap van goederen. Wilt u dit anders regelen? Ga dan voordat u trouwt naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

U kunt in Barendrecht gratis trouwen of een partnerschap registreren. Houd rekening met het volgende:

  • Een gratis huwelijk of partnerschapsregistratie kan alleen als u en/of uw partner in de gemeente Barendrecht woont.
  • Stuur het formulier uiterlijk 3 weken voor de geplande voorkeursdatum in.
  • Geef in het formulier uw voorkeursdatum voor het partnerschap of huwelijk op.
    Binnen 3 weken ontvangt u van ons een bevestigingsbrief. We bellen u als uw voorkeursdatum niet beschikbaar is.

De gratis ceremonie

  • Een gratis huwelijk of partnerschap kan alleen in het gemeentehuis op dinsdag om 09.00 uur en 09.30 uur.
  • De ceremonie is eenvoudig en duurt ongeveer 10 minuten.
  • De ceremonie vindt plaats in de Van de Wouwzaal in het gemeentehuis.
  • In de ruimte is plaats voor maximaal 10 personen (inclusief het bruidspaar).
  • Er zijn geen gereserveerde parkeerplaatsen.
  • U kunt geen muziek afspelen.
  • Wij kiezen de trouwambtenaar. De trouwambtenaar neemt van tevoren geen contact op en houdt geen toespraak.
  • Honden mogen niet mee naar binnen. Dit geldt niet voor hulphonden.
  • Wilt u een trouw- of partnerschapsboekje? Geef dit dan aan bij opmerkingen in het formulier. Een trouw- of partnerschapsboekje kost € 36,20

Gemeente Barendrecht heeft prachtige aangewezen trouwlocaties waar u kunt trouwen. Elk met zijn eigen karakter en eigenschappen.

Bel ons op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur via telefoonnummer 14 0180.

Meer informatie vindt u ook op de volgende websites:

  • Bij de Rijksoverheid vindt u meer informatie over trouwen, een samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap.
  • Als u of uw partner niet bij het huwelijk kan zijn, kan het huwelijk wel doorgaan. Bijvoorbeeld bij bijzondere omstandigheden of als 1 van de partners vanwege militaire dienst ver weg is. Dit heet trouwen bij volmacht.
  • Als u in het buitenland woont, kunt u wel in Nederland trouwen. Eén van beiden moet wel in het bezit van de Nederlandse nationaliteit zijn. Doe dan de melding bij de gemeente Den Haag.
  • Government information in English.