Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

Van harte gefeliciteerd met uw plannen om te gaan trouwen of om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Wilt u dit in Barendrecht doen? Meld dan eerst uw voorgenomen huwelijk of partnerschap bij ons. Deze melding is in de plaats gekomen van de vroegere ondertrouw. Lees onderstaande tekst goed door voordat u een melding maakt.

Barendrecht biedt drie varianten aan om te trouwen/een geregistreerd partnerschap aan te gaan:

Gratis huwelijk of partnerschap Eenvoudige ceremonie Huwelijk of partnerschap met ceremonie
Ceremonie Nee Nee Ja
Trouwzaal Nee Nee Ja
Gasten mogelijk Ja
Getuigen Ja Ja Ja
Voltrekking ABS ABS BABS
Tijdstippen Dinsdagochtend
09:00 – 09:30 uur
09:30 – 10:00 uur
Dinsdagochtend
10:00 – 11:00 uur
11:00 – 12:00 uur
Maandag – zaterdag
Buiten gemeentehuis Nee Nee Ja
Partner(s) ingeschreven in Barendrecht Eén van de twee Nee Nee
Tarieven € 0,00
(geen trouwboekje)

€ 225,70
(+ trouwboekje)
€ 451,40€ 818,30
(+ trouwboekje)

Een gratis huwelijk of partnerschapsregistratie kan alleen als u, en/of uw partner, in de gemeente Barendrecht woont. U moet het formulier uiterlijk 4 weken voor de geplande voorkeursdatum naar ons sturen. U ontvangt van ons binnen 3 weken een bevestigingsbrief. Als de voorkeursdatum niet beschikbaar is nemen wij contact met u op.

  • Een gratis huwelijk of partnerschap vindt altijd plaats in het gemeentehuis op dinsdag om 09.00 uur en 09.30 uur.
  • De ceremonie is eenvoudig en duurt ongeveer 10 minuten.
  • De ceremonie vindt plaats in een vergaderruimte.
  • Bij de ceremonie mogen alleen het bruidspaar/registratiepaar én minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. Gasten zijn niet toegestaan.
  • Er zijn geen gereserveerde parkeerplaatsen.
  • U kunt geen muziek afspelen.
  • Wij kiezen de trouwambtenaar. De trouwambtenaar neemt van tevoren geen contact op en houdt geen toespraak.
  • Honden mogen niet mee naar binnen. Dit geldt niet voor hulphonden.
  • Wilt u een trouw- of partnerschapsboekje? Geef dit dan aan bij ‘opmerkingen’ in het formulier. Een trouw- of partnerschapsboekje kost € 37,10.
  • Kunt u voor uw huwelijk of partnerschap niet voor eigen getuigen zorgen? Dan kunt u ook ambtenaren van de gemeente laten getuigen. Wanneer u gebruikmaakt van twee gemeentegetuigen bedragen de kosten € 41,70.

Eventueel bijkomende kosten

  • wijzigen van trouwlocatie, datum en/of tijd: € 47,40
  • annulering: € 84,70

Voor een eenvoudige ceremonie hoeft u geen inwoner van gemeente Barendrecht te zijn.

  • Een eenvoudig huwelijk of partnerschap vindt altijd plaats in het gemeentehuis op dinsdag om 10.00 en om 11.00 uur.
  • De ceremonie vindt plaats in een vergaderruimte.
  • Bij de ceremonie mogen maximaal 15 personen aanwezig zijn, inclusief bruidspaar/registratiepaar en getuigen.
  • Er zijn geen gereserveerde parkeerplaatsen.
  • U kunt geen muziek afspelen.
  • Wij kiezen de trouwambtenaar. De trouwambtenaar neemt van tevoren geen contact op en houdt geen lange toespraak.
  • Honden mogen niet mee naar binnen. Dit geldt niet voor hulphonden.
  • Het trouw- of partnerschapsboekje is bij de prijs van € 225,70 inbegrepen.

Eventueel bijkomende kosten

  • wijzigen van trouwlocatie, datum en/of tijd: € 47,40
  • annulering: € 84,70

Deze ceremonie kan plaatsvinden in het gemeentehuis, op een aangewezen locatie of op een locatie naar keuze. Klik voor meer informatie over de aangewezen locaties of een locatie naar keuze op de kopjes hieronder.

  • Voor huwelijken en partnerschappen op bepaalde aangewezen locaties en een locatie naar keuze gelden naast onze tarieven ook de kosten van de locatie zelf.
  • Het is niet mogelijk om op officiële feestdagen te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
  • Wij reserveren 1 uur voor de totale bijeenkomst.
  • U kunt een voorkeur doorgeven voor een trouwambtenaar of u kiest voor een trouwambtenaar voor 1 dag,
  • De trouwambtenaar houdt een persoonlijke speech en neemt voor het huwelijk contact met u op.
  • De kosten zijn inclusief trouwboekje of partnerschapsboekje.

Locatie

Wanneer

Kosten

Gemeentehuis

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00u tot 17.00u
(zaterdag niet mogelijk)

€ 451,40

Aangewezen locatie:

Café Den Pimpelaer, Restaurant Diggels, Restaurant Polderzicht

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00u tot 17.00u

zaterdag tussen 09.00u tot 17.00u

€ 451,40
(+ kosten locatie)

€ 818,30
(+ eventueel kosten locatie)

Aangewezen locatie:

Watertoren

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00u tot 17.00u

maandag tot en met vrijdag tussen 17:30u tot 23.00u

zaterdag tussen 09.00u tot 17.00u

€ 586,80

€ 818,30

€ 818,30

Locatie naar keuze

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00u tot 17.00u

maandag tot en met vrijdag tussen 17.30u en 23.00u

zaterdag tussen 09.00u tot 17.00u

zaterdag tussen 17.30u en 23.00u

€ 804,60
(+ eventueel kosten locatie)

€ 818,30
(+ eventueel kosten locatie)

€ 818,30
(+ eventueel kosten locatie)

€ 818,30
(+ eventueel kosten locatie)

Eventueel bijkomende kosten

  • wijzigen van trouwlocatie, datum en/of tijd: € 47,40
  • annulering: € 84,70

Let op: u kunt annuleren tot het voorbereidingsgesprek met de trouwambtenaar. Als u na het gesprek met de trouwambtenaar annuleert, betaalt u het volledige tarief.

  • U bent allebei 18 jaar of ouder.
  • U bent allebei niet getrouwd en u heeft geen geregistreerd partnerschap met iemand anders.
  • U bent geen directe familie van elkaar. Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan mag niet met een vader, moeder, zoon, dochter, kleinkind, opa, oma, (half)broer of (half)zus. Het mag wel met een familielid zoals een oom, tante, neef of nicht.
  • Uw getuigen zijn 18 jaar of ouder.
  • U staat niet onder curatele. Is dit wel het geval, dan moet de curator of kantonrechter toestemming geven.

Spreekt u of uw partner geen Nederlands, Duits, Engels of Frans? Dan moet bij uw ceremonie een beëdigd tolk aanwezig zijn. Dit regelt u zelf. U kunt een beëdigd tolk vinden op de site van de Raad voor de Rechtsbijstand. Stuur een kopie van de tolkenpas maximaal een maand voordat uw ceremonie is. U kunt dit sturen via uw dossier. Of stuur een e-mail naar burgerlijkestand@barendrecht.nl. Als er geen tolk aanwezig is dan kan de ceremonie niet doorgaan.

Gemeente Barendrecht heeft prachtige locaties waar u kunt trouwen. Elk met zijn eigen karakter en eigenschappen.

  • Gemeentehuis
    • Voor meer informatie over deze trouwlocatie kunt u telefonisch contact opnemen met onze afdeling Burgerlijke stand via 14 0180.
    • Er kunnen maximaal 50 personen in de Van de Wouwzaal.
    • Let op: op vrijdag staat de markt op het plein voor het gemeentehuis. Hierdoor is het op die dag niet mogelijk om met een trouwauto direct voor het gemeentehuis te parkeren.
  • Watertoren
    • Wandel virtueel door de Watertoren.
    • Voor meer informatie over deze trouwlocatie kunt u telefonisch contact opnemen met onze afdeling Burgerlijke stand via 14 0180.
    • Er kunnen maximaal 50 personen in de Watertoren.
  • Café Den Pimpelaer
  • Restaurant Diggels
  • Restaurant Polderzicht

Locatie naar keuze

Dit zijn locaties die eenmalig aangewezen worden als trouwlocatie. Kijk voor meer informatie op de pagina trouwlocatie naar keuze.

Bij een uitgebreide ceremonie wordt het huwelijk voltrokken door een BABS. Zij nemen contact op met het bruidspaar om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Zie de pagina voor onze trouwambtenaren.

U kunt al een melding doen vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Doe uw melding uiterlijk 4 weken voor de datum.

Let op: wilt u op een andere locatie trouwen of een partnerschap aangaan dan het gemeentehuis of de Watertoren? Vraag dan eerst of uw trouwlocatie en uw voorkeursdatum en tijdstip nog beschikbaar zijn. Vul daarna pas het meldingsformulier in.

Vul samen met uw partner het meldingsformulier in. Bij het invullen heeft u nodig:

  • DigiD inloggegevens van beide partners.
  • Gescande geldige legitimatiebewijzen van beide partners.
  • Namen van de ouders van u en uw partner (namen voluit). Informatie over uw ouders en eventuele eerdere huwelijken vindt u op MijnOverheid. Log in met uw DigiD en bekijk deze informatie via ‘Persoonlijke gegevens’, ‘Basisregistratie Personen’ en ‘Familie’.
  • De datum en de gegevens van de locatie.
  • Gegevens van uw getuigen: BSN, (geslachts)namen voluit, adresgegevens, geboortedatum en geboorteplaats (minimaal 2, maximaal 4 getuigen).
    Let op! Komen uw getuigen uit het buitenland? Meld dit dan in het formulier. De ambtenaar zal dan later vragen om een kopie van hun legitimatiebewijs.
  • Namen van 2 trouwambtenaren van uw voorkeur (bij een uitgebreide ceremonie).
  • Eventueel de gegevens van eerdere huwelijken of geregistreerde partnerschappen (namen voluit, data en plaats van voltrekking en ontbinding).
  • Is één van u beiden niet ingeschreven in Nederland? Dan kunt u uw melding niet online doen. In dat geval kunt u kunt een e-mail sturen naar burgerlijkestand@barendrecht.nl De ambtenaar neemt contact met u op, maar u kunt ons ook bellen voor afspraak.

De partner moet de aanvraag bevestigen. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Het meldingsformulier is ingevuld en verzonden.
  • De partner ontvangt een e-mail. In deze e-mail wordt gevraagd of de partner de aanvraag wil bevestigen. Een link naar het loket voor de bevestiging staat in deze e-mail. Klik op de link ‘het loket’.
  • De partner logt in met DigiD.
  • Hierna opent het loket ‘Mijn dossiers’.
  • Ga vervolgens naar ‘Openstaande verzoeken’ en klik hierop.
  • Het bevestigingsformulier opent. Hier bevestigt de partner de aanvraag en klikt vervolgens op de knop ‘Indienen’.
  • De hoofdaanvrager ontvangt een e-mail dat de partner de aanvraag heeft bevestigd.
  • De gemeente kan de aanvraag nu in behandeling nemen.

We controleren of uw voorkeursdatum beschikbaar is. Is dit het geval, dan krijgt u binnen 3 weken na uw melding een bevestigingsbrief en factuur van ons.

We bellen u als uw voorkeursdatum niet meer beschikbaar is.

Uw (voorkeurs-)ambtenaar neemt uiterlijk 4 weken voor het huwelijk of partnerschap contact met u op. Bij een gratis ceremonie neemt de ambtenaar geen contact met u op.

Bel ons op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur via telefoonnummer 14 0180.

Meer informatie vindt u ook op de volgende websites:

  • Bij de Rijksoverheid vindt u meer informatie over trouwen, een samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap.
  • Als u of uw partner niet bij het huwelijk kan zijn, kan het huwelijk wel doorgaan. Bijvoorbeeld bij bijzondere omstandigheden of als 1 van de partners vanwege militaire dienst ver weg is. Dit heet trouwen bij volmacht.
  • Als u in het buitenland woont, kunt u wel in Nederland trouwen. Eén van beiden moet wel in het bezit van de Nederlandse nationaliteit zijn. Doe dan de melding bij de gemeente Den Haag.
  • Government information in English.