Briefadres aanvragen

Een briefadres is een adres waar u post van de overheid ontvangt. De persoon waarbij u een briefadres heeft, zorgt ervoor dat uw post bij u komt. U mag alleen in bijzondere situaties een briefadres aanvragen, bijvoorbeeld wanneer u in een zorginstelling woont. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat u uw post u krijgt. Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.

U kunt een briefadres aanvragen als u:

  • dak- of thuisloos bent
  • in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting) verblijft
  • korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft
  • op een schip vaart (beroepshalve) dat de thuishaven in Nederland heeft of een ander rondreizend beroep

Reguliere aanvraag

U vraag een briefadres persoonlijk aan bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee:

  • door de hoofdbewoner van het adres (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
  • een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • een geldig identiteitsbewijs (of een kopie) van de hoofdbewoner (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • bewijsstukken (afhankelijk van uw situatie). Denk hierbij aan huurcontract, vliegtickets, reservering hotel(s)/vakantiepark(en), bankafschriften, foto’s van waar u bent en dergelijke.

Verblijf in zorginstelling of gevangenis

Verblijft u in een zorginstelling of gevangenis, dan kunt een briefadres online aanvragen.

  • Vul het formulier Briefadres aanvragen in.
  • Stuur de volgende documenten mee:
    • bewijs van verblijf in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting)
    • door de hoofdbewoner (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
    • kopie van het legitimatiebewijs van degene waar de post naartoe wordt gestuurd.
  • kopie van het legitimatiebewijs van degene waar de post naartoe wordt gestuurd.

  • Binnen 4 weken ontvangt u van ons bericht. U hoort dan of u uw briefadres wel of niet krijgt. Soms vragen we om extra gegevens.
  • Een inschrijving op een briefadres is voor een bepaalde periode geldig. Dit verschilt per situatie. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u van ons krijgt.
  • De gemeente geeft de adreswijziging door aan andere overheidsinstanties. U moet het briefadres zelf doorgeven aan commerciële organisaties en particulieren.