Extra hondenpoepbakken, gratis hondenpoepzakjes en verbeterde losloopgebieden

1 februari 2024, 09:00

Het plan voor nieuwe hondenvoorzieningen en het verbeteren van de hondenvoorzieningen die er al zijn, heeft de gemeente enige tijd geleden gebundeld in de concept hondenkaart. Tot en met 5 oktober 2023 konden inwoners hierop reageren. Eerder hielden we ook een enquête, die bijna 1500 keer werd ingevuld. De reacties hebben ons geholpen bij het bepalen van het nieuwe hondenbeleid. Hier gebruiken we de opbrengsten uit de hondenbelasting voor. De gemeenteraad stemde afgelopen dinsdag in met het plan. De extra voorzieningen worden niet verspreid over een aantal jaren ingevoerd, maar allemaal in 2024.

Duidelijke borden met regelgeving, het plaatsen van beplanting, extra zitelementen of een hekwerk en het installeren van behendigheidstoestellen voor honden maken deel uit van het plan. Op deze manier willen we de losloopgebieden verbeteren. Ook kunnen inwoners gratis hondenpoepzakjes afhalen bij de receptie van het gemeentehuis. En naar verwachting hangen er vanaf halverwege dit voorjaar dispensers met hondenpoepzakjes bij de losloopgebieden. Hondenbezitters zijn zelf verantwoordelijk voor het opruimen van hondenpoep. In de gemeente geldt tegenwoordig een opruimplicht, ook voor alle losloopgebieden. Om afval van uw viervoeter nog makkelijker kwijt te raken worden er gefaseerd 150 extra hondenpoepbakken geplaatst, verspreid over de gemeente. Mist u nog ergens een hondenpoepbak? Geef de locatie dan door via hondenkaart@barendrecht.nl.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over het nieuwe hondenbeleid, onze visie en de hondenkaart met daarop duidelijk aangegeven welke losloopgebieden in beheer zijn bij de gemeente en welke bij Staatsbosbeheer op https://www.barendrecht.nl/hondenbeleid.