De gemeente Barendrecht werkt er hard aan om de eigen online informatie en dienstverlening gebruiksvriendelijk en toegankelijk te maken en te houden. Wij nemen continue maatregelen om de websites van de gemeente Barendrecht te laten voldoen aan het Besluit Digitale Toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring www.barendrecht.nl, de afsprakenmodule en de digitale formulieren

Ondanks alle maatregelen die we al genomen hebben, blijkt uit een gehouden toegankelijkheidsonderzoek op www.barendrecht.nl, https://afspraken.bar-organisatie.nl/Internetafspraken/Barendrecht/ (afsprakenmodule) en https://dienstverlening.bar-organisatie.nl/ (digitale formulieren) in 2019 dat de website nog niet op alle punten aan de richtlijnen DigiToegankelijk/ WCAG2.1 voldoet. De onderzoeksresultaten zijn terug te lezen in twee rapporten: Rapport toegankelijkheidsonderzoek WCAG 2.0 (externe link) en rapport toegankelijkheidsonderzoek  WCAG 2.1 (externe link)

Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend. Wij hebben maatregelen genomen om ze op te lossen. Daarnaast is een concrete planning gemaakt wanneer we de maatregelen uitvoeren.

Loopt u echter tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Mail dan naar webteam@bar-organisatie.nl of bel naar 14 0180. Samen met onze medewerkers zoeken wij dan naar een passende oplossing, zodat u toegang heeft tot de informatie.

Wat kunt u daarna van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman.

Verbetertraject voor www.barendrecht.nl

In onderstaande punten wordt uitgelegd waarom de website www.barendrecht.nl nog niet aan de in Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid gestelde eisen voldoet. Uiterlijk binnen 12 maanden na de datum van deze toegankelijkheidsverklaring zal deze toegankelijkheidsverklaring worden vervangen door een nieuwe versie waarin alle vereiste informatie beschikbaar is.

Pdf-bestanden

  • Sommige PDF-documenten op de www.barendrecht.nl zijn niet digitaal toegankelijk.
  • Oorzaak: De documenten zijn (nog) niet goed opgemaakt. Er wordt bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van alternatieve tekst bij afbeeldingen of koppen. Dit komt doordat in het verleden de kennis nog niet aanwezig was hoe je een document toegankelijk moest maken;
  • Gevolg: Bezoekers die gebruik maken van hulpapparatuur kunnen hier hinder van ondervinden. Vaak is er een probleem met de structuur. Doordat sommige afbeeldingen en logo's geen tag bevatten, slaat hulpsoftware deze onderdelen over. Bezoekers met een visuele beperking hebben hier waarschijnlijk last van.
  • Alternatief: Bezoekers die de PDF-bestanden niet kunnen doornemen kunnen contact opnemen met de gemeente Barendrecht via een e-mail naar webteam@bar-organisatie.nl of bel naar 14 0180.
  • Maatregel: De gemeente heeft een inventarisatie gemaakt om welke documenten het gaat en past deze waar nodig aan. Wij werken hard aan het toegankelijk maken van de pdf-bestanden door onder andere het volgen van trainingen en het afspreken van aangepaste werkwijzen binnen de organisatie. Daarmee verwachten we binnen 12 maanden toegankelijke pdf-bestanden aan te bieden op de hoofdwebsite.
  • Uitzondering hierop vormen de pdf-formulieren. Deze zijn bedoeld om te downloaden en te printen, met de pen in te vullen en op te sturen of aan de balie af te geven. Bijna alle pdf-formulieren hebben een digitale variant met uitzondering van die waarbij een handtekening vereist is, zoals bijvoorbeeld de verklaring inwoning als iemand verhuist en gaat inwonen.
  • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-12-2020

Vergroten van de tekst

  • Bij het vergroten van de tekst tot 200 procent op www.barendrecht.nl gaat er op bepaalde pagina's (onder andere bij de zoekresultaten en op de homepage bij de titel van de nieuwsberichten) inhoudelijke tekst verloren.
  • Oorzaak: Het is een technisch issue. Het systeem past de teksten automatisch aan bij het vergroten.
  • Gevolg: Bij het vergroten van de tekst naar 200 procent, vervalt er tekst waardoor er minder informatie beschikbaar is voor bezoekers die deze functionaliteit gebruiken.
  • Alternatief: Bij het aanklikken van het zoekresultaat is de hele tekst en alle informatie zichtbaar.
  • Maatregel: De melding is doorgegeven aan de leverancier. Zij onderzoeken het probleem en passen zo mogelijk aan.
  • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-3-2021

Digitale formulieren

  • De instructie van de foutmelding bij het invullen van een digitale formulier (dienstverlening.bar-organisatie.nl) kan beter.
  • Oorzaak: Het tonen van foutmelding is in dit systeem op deze manier ingericht.
  • Gevolg: De foutmelding verschijnt nu boven de vraag in de kleur rood en boven de vraag. Dit geeft niet duidelijk aan, dat het hier om een foutmelding gaat.
  • Alternatief: In de foutmelding boven aan de formulieren, staat omschreven op welke velden de foutmelding betrekking heeft. Bij het doorlopen van deze meldingen, kan de gebruiker verder in het formulier.
  • Maatregel: De foutmeldingen passen we waar nodig aan. Bezoekers kunnen bij problemen contact opnemen met de gemeente. We zoeken dan samen naar een gepaste oplossing. De gemeente is bereikbaar per e-mail webteam@bar-organisatie.nl of bel naar 14 0180.
  • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 31-3-2021

Document download informatie

De pdf-bestanden op onze websites kunnen gelezen worden met bijvoorbeeld Adobe Acrobat reader.

Archieven

Wanneer u op zoek bent naar een pagina die niet meer op de website staat, dan kunt u de pagina terugzoeken in Archiefweb. Alle informatie die op de website heeft gestaan, kunt u daar terugvinden.

Genomen maatregelen

Gemeente Barendrecht heeft de volgende maatregelen genomen om haar gemeentelijke website digitaal toegankelijk te maken:

  • Interne controle vóór publicatie: onze webredactie toetst vóór publicatie alle content op toegankelijkheid.
  • Periodieke interne controle: onze webredactie voert periodiek tussentijdse controles uit op de content. Daarnaast laten wij onze website regelmatig toetsen door een automatische toetstool van Siteimprove. We gebruiken de uitkomsten van die toetsen om de hoofdwebsite verder toegankelijk te maken.
  • Periodieke externe controle: Een derde partij heeft de gemeentelijke (hoofd) website in 2019 getoetst. De verbeterpunten zijn doorgesproken met onze websiteleverancier en dan wel door hen dan wel door ons opgepakt. Iedere 3 jaar laten we de website opnieuw testen.
  • Training werknemers: onze webredacteuren hebben een training over het toepassen van toegankelijkheid gevolgd. Nieuwe redacteuren volgen de training ook. Ook bezoekt de webredactie zeker eens per jaar een congres of workshop over digitale toegankelijkheid.
  • Ontwerp: we passen toegankelijkheid ‘by design’ toe. Toegankelijkheid is vanaf de start onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw en redactionele proces van onze websites.
  • Onderzoek met inwoners. Regelmatig doen wij – samen met onze websiteleverancier - gebruikerstest met inwoners met een functiebeperking. Eventuele knelpunten worden – afhankelijk van de oorzaak – door onze websiteleverancier dan wel door ons opgepakt.  
  • Toegankelijkheidsbeleid: gemeente Barendrecht is bezig met het opstellen van toegankelijkheidsbeleid. Naar verwachting is dit eind 2020 gereed. Bij implementatie van het toegankelijkheidsbeleid zal voorrang worden gegeven aan de hoofdwebsite van de gemeente Barendrecht (www.barendrecht.nl), omdat hier de meeste informatie en het grootste aanbod aan producten en diensten wordt aangeboden.
  • Inkoop: bij de aanschaf van een digitaal product of een digitale dienst wordt de Europese norm EN 301549 opgenomen als eis.
  • Onze webredactie bezoekt regelmatig verschillende (vak)afdelingen binnen de ambtelijke organisatie om hen (verder) over toegankelijkheid te informeren (bewustwording) en een plan van aanpak te maken voor het toegankelijk maken van door hen beheerde websites, dan wel door hen aangeboden digitale content. In 2020 zijn er bij diverse teams presentatie gegeven over digitale toegankelijkheid

Onderwerpen die niet onder het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid vallen

U vindt hierover meer in artikel 2, lid 2 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Ondertekening

De verklaring voor www.barendrecht.nl is op 17 september 2019 ondertekend door Gert-Jan Bravenboer, gemeentesecretaris van de gemeente Barendrecht. Als u de getekende verklaring wilt zien, kunt u deze opvragen via webteam@bar-organisatie.nl.

De officiële verklaring is ook te bekijken via de website: https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/register/121

Is deze pagina naar wens?