Wij hebben informatie voor ondernemers over de situatie in verband met het coronavirus op een rij gezet. Wij hopen u hiermee inzicht te bieden in deze bijzondere tijden. De informatie volgt elkaar snel op; wij verzoeken u de nieuwsberichten goed te volgen.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met bedrijfscontactfunctionaris Dilek San, telefoon 06 21 53 04 07 of e-mail d.san@bar-organisatie.nl. Of met bedrijfscontactfunctionaris Raoul Verhagen, telefoon (0180) 451 613, mobiel 06 29 41 67 38 of e-mail r.verhagen@bar-organisatie.nl.

Zijn er financiële regelingen voor ondernemers?

Kijk voor een overzicht van de financiële regelingen op de pagina Informatie coronavirus voor ondernemers.

Hoe werkt winkelen op afspraak?

Sinds 3 maart mogen winkels op afspraak klanten ontvangen. Per verdieping mogen maximaal 2 klanten tegelijk in de winkel zijn. Klanten moeten zich 4 uur van tevoren hebben aangemeld. Een bezoek duurt minimaal 10 minuten. Dit is om te voorkomen dat er toch contacten zijn tussen klanten die elkaar snel afwisselen. Daarbij blijven natuurlijk de basisregels gelden zoals de mondkapjesplicht, 1,5 meter afstand, hygiënemaatregelen en thuisblijven bij klachten.

Kijk voor meer informatie over winkelen op afspraak op de website van de Rijksoverheid.

Het kabinet heeft plannen om winkelen op afspraak vanaf 16 maart aan te passen. Kijk voor meer informatie over de aanpassingen op de website van de Rijksoverheid.

Hoe werkt click en collect?

Sinds 10 februari is het mogelijk om producten te bestellen en af te halen winkels. Kijk op de website van de Rijksoverheid hoe het werkt.

Wat zijn de regels voor de horeca?

Als gevolg van het aantal besmettingen moeten sociale contacten zoveel mogelijk beperkt worden. Daarom is de horeca gesloten sinds half oktober. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Hoe kunt u een verzoek doen voor een tijdelijke uitbreiding of nieuw terras?

In heel Nederland zijn maatregelen getroffen om de Corona-crisis te bestrijden. Horecabedrijven zijn vanaf half oktober 2020 voor de tweede keer gesloten. Ook uw bedrijf moest dicht. Wij beseffen dat dit voor u een moeilijke tijd is. Het kabinet heeft aangegeven dat de maatregelen stap voor stap versoepeld kunnen worden. Zodra het kabinet aangeeft dat de horeca(-terrassen) weer open kunnen, zal de gemeente u daar zo goed mogelijk bij faciliteren. De gemeente staat positief tegenover initiatieven en creatieve ideeën vanuit de horeca om binnen de wettelijke kaders die er zijn mee te denken over mogelijkheden. 

Eén van de mogelijkheden is het tijdelijk uitbreiden of toevoegen van (nieuwe) terrassen. Als uitbreiding of toevoeging van uw terras binnen de wettelijke grenzen van de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19 (Twm) en de APV mogelijk is, én dit op een veilige en verantwoorde manier kan, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen. Dat geldt ook voor de mogelijkheid om gebruik te maken van een buitentap. Na akkoord van de gemeente geldt de uitbreiding van het terras zolang de Twm regels stelt voor terrassen. De toestemming kan worden verleend tot 1 oktober 2021. Wilt u tijdelijk een terras en/of uitbreiding daarvan? Klik dan op onderstaande knop om het verzoekformulier in te vullen.

Let op bij het invullen van het formulier:

  • Nodig: om uw identiteit vast te stellen logt u bij ons in met eHerkenning. Houdt daarom uw inloggegevens bij de hand.
  • Nodig: een situatieschets van het terras (met de afmetingen van het terras) ten opzichte van de horecagelegenheid (verplicht uploaden)
  • U kunt naar de volgende pagina klikken en ook weer terug. Gebruik hiervoor de knoppen 'vorige' en 'volgende' onderaan het formulier.
  • U kunt het formulier niet tussentijds opslaan.
  • U ontvangt een ontvangstbevestiging als het formulier verzonden is. Wij sturen die naar het emailadres dat u opgeeft in het formulier.

Verzoekformulier tijdelijke uitbreiding of nieuw terras