Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is uw paspoort of id-kaart gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk online aan ons doorgeven. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Het melden van een vermissing (verloren of gestolen) van een reisdocument is gratis.

Zijn er meerdere reisdocumenten kwijt of gestolen? Geef dan per document een vermissing door. Doorgeven doet u online met uw DigiD.

Geef vermissing reisdocument door

Weet u niet zeker of een document vermist is? Zoek dan eerst goed of u het nog kunt vinden. Want zodra u een reisdocument als vermist opgeeft, kunt u het niet meer gebruiken.

Wie mag een vermissing doorgeven?

  • Personen vanaf 18 jaar
  • Eén van de ouders van kinderen tot en met 11 jaar
  • Kinderen van 12 tot en met 17 jaar. Dit mag ook gedaan worden door 1 van de ouders.

Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart heb teruggevonden?

Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente.

  • U kunt uw teruggevonden document niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd.
  • Deze registratie is niet terug te draaien.
  • Het gebruik van een teruggevonden paspoort of identiteitskaart is strafbaar.
  • De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.
  • Het is niet verplicht uw gestolen of verloren paspoort of identiteitskaart te vervangen. Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent en u ook een paspoort heeft. U ben wel verplicht om een identiteitsbewijs te hebben om te voldoen aan de identificatieplicht.

Wat gebeurt er als ik 3 vermissingen binnen 5 jaar opgeef?

Bij 3 vermissingen van uw reisdocumenten binnen 5 jaar wordt uw aanvraag voor een nieuw paspoort aangehouden. Er wordt onderzocht wat de reden is van de eerdere vermissingen. U kunt daarna worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen. Hiervan krijgt u een bevestiging van de Rijksdienst van Identiteitsgegevens. Opname in het Register paspoortsignalering betekent dat u geen paspoort mag krijgen.

Als u opgenomen wordt in het Register paspoortsignaleringen, dan krijgt u de betaalde kosten niet terug. U kunt wel een Nederlandse identiteitskaart aanvragen.

Wat gebeurt er als mijn paspoort of identiteitskaart gevonden is door iemand anders?

Heeft iemand uw paspoort of identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het paspoort of de identiteitskaart vernietigd en krijgt u deze niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat moet ik doen als mijn paspoort of identiteitskaart kwijt is geraakt in buitenland?

Bent u in het buitenland uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de plaatselijke politie. Vraag daarna meteen een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aan (noodpaspoort of laissez-passer). Hiermee kunt u terug naar Nederland reizen. Deze aanvraag doet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Bij terugkomst in Nederland moet u (meestal) ook aangifte doen bij de Nederlandse politie.

Wat moet ik doen als mijn rijbewijs kwijt is?

Is uw rijbewijs weg of gestolen? Dan kunt u dit helaas nog niet digitaal aan ons doorgeven. Dit is namelijk wettelijk nog niet toegestaan.

Op de pagina 'Rijbewijs’ vindt u hoe u dit kunt doorgeven.