Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, dan kunt u die laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt met een stempel op het document dat het uw handtekening is.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:

  • op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd;
  • als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland;
  • als u een erfenis in het buitenland wilt regelen.

Voorwaarden

  • Legalisatie van een handtekening moet u zelf doen. U kunt dit niet door iemand anders laten doen.
  • De gemeente bevestigt met een stempel dat dit dezelfde handtekening is als die op uw paspoort of identiteitskaart staat. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier.
  • De ambtenaar van de gemeente controleert de handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

Kosten

€ 8,20

Aanpak

Kom bij ons langs om uw handtekening te zetten. Wij legaliseren de handtekening dan. Dit gaat zo:

  • Maak online een afspraak.
  • U komt persoonlijk langs met het stuk waarop u uw handtekening gaat plaatsen.
  • U moet in het bijzijn van één van onze medewerkers uw handtekening zetten.
  • De medewerker vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
  • Door legalisatie verklaren wij dat het uw handtekening is.

Is deze pagina naar wens?