Anderhalvemetersamenleving, blokjesverjaardag, intelligente lockdown, raamvisite, hoestschaamte: het zijn allemaal woorden die samen met het coronavirus hun intrede deden. Waar we na de uitbraak van de pandemie misschien nog dachten er in hooguit enkele maanden vanaf te zijn, weten we inmiddels wel beter. Het coronavirus houdt ons al ruim een jaar in zijn greep en is op verschillende vlakken ontwrichtend. In deze interviewserie vertellen wethouders welke ontwikkelingen en uitdagingen zij zien binnen hun portefeuille. Deze week is het woord aan Cees Schaap. Hij is binnen de gemeente verantwoordelijk voor bedrijfsvoering, openbare werken, vastgoed en accommodaties en toezicht en handhaving.

“Dat het coronavirus voor veel vraagstukken zorgt, is nog zacht uitgedrukt. Het is continu alle hens aan dek en een kwestie van zo goed mogelijk voorsorteren en reageren op wat nodig is. Binnen de organisatie hebben veel medewerkers te maken met extra werkzaamheden of een verschuiving van hun takenpakket. Enkele voorbeelden: het klantcontactcentrum krijgt veel meer telefoontjes dan voorheen, het aantal meldingen over de buitenruimte is explosief toegenomen omdat we ons veel meer in de thuisomgeving bevinden en boa’s hebben het razend druk. Prioriteiten zijn veranderd. Boa’s focussen zich nu grotendeels op handhaving van de coronamaatregelen. Het werk speelt zich ook veel meer in de weekenden en avonden af. Boa’s staan ineens in de frontlinie. Van vraagstukken omtrent overhangend groen, parkeren en hondenafval is het nu vooral corona wat de klok slaat. Het coronavirus is al lang onder ons, dus mensen worden het zat. Daar is tot op zekere hoogte begrip voor, maar kortere lontjes mogen nooit ontaarden in fysiek geweld. Aan boa’s kom je niet! Helaas hebben we te maken gehad met incidenten waarbij boa’s zijn belaagd. Dat is onacceptabel. Laten we ons vooral naast boa’s scharen en niet tegenover ze staan. Ouders mogen hun kinderen dit ook best op het hart drukken.”

Afval

Waar velen tijdens de beginfase van corona ijverig aan het klussen sloegen in en om het huis en het als gevolg hiervan bij het afvalaanbiedstation drukker dan normaal was, is dat nu geen groot probleem meer. “Het zit hem nu vooral in de toegenomen hoeveelheden containerafval. Bezorgdiensten rijden af en aan in woonwijken, omdat online bestellingen door het dak gaan. Dit zorgt voor veel meer kartonafval. Omdat dit regelmatig in té grote stukken in de ondergrondse papierbakken wordt gedeponeerd, blokkeren de kleppen vaak. Snij het daarom in kleine stukken of, beter nog, breng het langs bij het afvalaanbiedstation. Dat scheelt een hoop ongemak.”

Discipline en gedrevenheid

Relatief ongemak ervaart Schaap zelf ook bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden als wethouder. “Maar klagen heeft geen zin, dus we moeten er met elkaar het beste van maken. Het vereist van iedereen discipline om het werkbaar te houden. Gelukkig merk ik dagelijks dat ik te maken heb met collega’s die stuk voor stuk gedreven zijn. Van degenen die verantwoordelijk zijn voor bestrating, riolering en openbare verlichting tot aan baliemedewerkers en beleidsmedewerkers: ondanks dat we als gemeente vanwege het coronavirus op veel vlakken met handen en voeten gebonden zijn, krijgen we veel toch maar mooi nog wél voor elkaar.”