Een briefadres is een adres waarop de overheid uw post laat bezorgen. De persoon waarbij u briefadres heeft, zorgt ervoor dat uw post bij u komt. U mag alleen in bijzondere situaties een briefadres kiezen, bijvoorbeeld wanneer u in een zorginstelling woont. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat uw post u bereikt. Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een briefadres?

U kunt in aanmerking als u:

  • dakloos of thuisloos bent
  • in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting) verblijft
  • korter dan acht maanden in het buitenland verblijft
  • op een schip vaart (beroepshalve) dat de thuishaven in Nederland heeft of een ander rondreizend beroep

Hoe kan ik een briefadres aanvragen?

  • Een briefadres vraagt u persoonlijk aan op het gemeentehuis. Daarvoor maakt u online een afspraak.
    Maak een afspraak
  • De hoofdbewoner van het adres (briefadresgever) moet schriftelijk toestemming geven dat u daar op een briefadres ingeschreven wordt. Als de hoofdbewoner niet kan meekomen naar het gemeentehuis, dan kunt u het toestemmingsformulier downloaden. Laat de briefadresgever dit formulier invullen.
    Verklaring toestemming briefadres (PDF, 0.36MB)
  • Kom persoonlijk naar uw afspraak en neem het volgende mee:
    • het ingevulde toestemmingsformulier briefadres
    • een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
    • een geldig identiteitsbewijs (of een kopie) van de hoofdbewoner (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
    • bewijsstukken (afhankelijk van uw situatie); denk hierbij aan huurcontract, vliegtickets, reservering hotel(s)/vakantiepark(en), bankafschriften, foto’s van uw verblijfslocatie en dergelijke.
  • Leg uit waarom u een briefadres nodig heeft.

Ik ga naar een zorginstelling of gevangenis: hoe vraag ik dan een briefadres aan?

Dan kunt u online met DigiD uw briefadres aanvragen.
DigiD linkVraag briefadres aan

  • De volgende documenten moet u direct meesturen (uploaden)
    • bewijs van verblijf in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting)
    • schriftelijke en ondertekende toestemming hoofdbewoner/briefadresgever. Download hiervoor het verkorte formulier
      Verklaring toestemming briefadres instelling (PDF, 0.32MB)
    • kopie van het legitimatiebewijs van degene waar de post naartoe wordt gestuurd.

Hoe lang duurt het?

U krijgt binnen 4 weken bericht. U hoort dan of uw briefadres is toegekend of afgewezen. Soms vragen we om extra gegevens.

Bij toekenning is een inschrijving op een briefadres een bepaalde periode geldig. Dit verschilt per situatie. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u van ons krijgt.

De gemeente geeft andere overheidsinstanties de adreswijziging door. U moet het briefadres zelf doorgeven aan commerciële organisaties en particulieren.